اعتراف انگليس به افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

 

انگليس اعلام كرد: افغانستان با سال ديگري از بالا رفتن ميزان كشت خشخاش روبرواست و اين افزايش دوباره در مدت چند سال بسيار نا اميد كننده است .

وزارت خارجه انگليس با انتشار بيانيه اي گفت: دولت انگلستان از اعلام اخير امريكا در ارتباط با طرح واشنگتن براي صرف 500 ميليون دلار در زمينه اجراي طرح كاملي براي حمايت از تلاش هاي دولت افغانستان در مقابله با مواد مخدر در افغانستان قدر داني مي كند .

اين بيانيه افزود: انگلستان با امريكا در زمينه مقابله با مواد مخدر در افغانستان به طور نزديكي همكاري كرده است و انگلستان نيز طرح هاي خود را در اين باره بدين وسيله اعلام مي كند.

در بيانيه منتشر شده از سوي وزارت خارجه انگليس ، مارك ملك براون معاون وزير خارجه انگليس در امور آفريقا ، آسيا و سازمان ملل وضعيت كنوني كشت خشخاش و مواد مخدر را در افغانستان اينگونه تشريح كرد : افغانستان با سال ديگري از بالا رفتن ميزان كشت خشخاش روبرواست و اين ميزان بر اثر آمار بالاي كشت خشخاش در مناطق جنوبي افغانستان و تا حد كمتري در شرق افغانستان افزايش پيدا كرده است و اين افزايش دوباره در مدت چند سال بسيار نا اميد كننده است .

همچنين به نظر مي رسد كه استان هلمند احتمالا عامل اصلي سوق دهنده به كشت خشخاش به شمار مي رود و نشانه هاي اوليه حاكي از اين است كه كشت خشخاش از مجموع سال گذشته پيشي خواهد گرفت ، البته در بخش هايي از مناطق شمالي و مركزي افغانستان علائمي وجود دارند مبني بر اينكه كشت خشخاش رو به كاهش است و يا اينكه در حالت تثبيت قرار دارد .

پايين آوردن ميزان كشت خشخاش در جنوب افغانستان چالش بزرگي براي دولت افغانستان و جامعه بين الملل به شمار مي رود . طالبان و قاچاقچيان مواد مخدر بسيار به هم مرتبط هستند و هر دو گروه در مقابله با دولت افغانستان و نيروهاي كمكي بين المللي منافع مشتركي دارند.

اخبار رسيده از مناطق شمالي و مركزي افغانستان حاكي از اين است كه هر جايي كه عناصري مانند تنوع اقتصادي ، دسترسي به بازارها ، امنيت و همچنين حاكميت قوانين وجود داشته اند ، استراتژي ملي كنترل مواد مخدر كه دولت افغانستان در مقابله با مسئله مواد مخدر در پيش گرفته است ، كار آيي بيشتري داشته است .

از مجموع 34 استان افغانستان ، 6 استان در سال گذشته عاري از كشت خشخاش شدند و استان هاي بيشتري نيز امسال اين گونه خواهند شد و همچنين در نتيجه عمليات نيروهاي افغانستان ويژه عدالت جزايي و همچنين نيروهاي پليس افغانستان مسئول كنترل مواد مخدر دراين كشور ، از ماه مه سال 2005 ، 450 مورد كشف و محكوم شده اند .

معاون وزير خارجه انگليس سپس به طرح هاي جديد مربوط به فعاليت هاي نيروهاي انگليسي در مقابله با مواد مخدر در افغانستان اشاره كرد و گفت طرح هاي جديد دولت انگليس كه قرار است در مقابله با مسئله مواد مخدر در افغانستان به اجرا در آيند بدين شرح است :

تقويت اختلال در فراهم شدن و بدست رسيدن مواد مخدر ، ايجاد اختلال در عمليات قاچاقچيان با نفوذ و تضعيف ارتباط آنها با شورشيان . انگلستان همچنين مبلغ اضافي معادل 22 مميز 5 ميليون پوند را به نيروهاي افغانستان كه مسئوليت ايجاد اختلال در فراهم شدن و بدست رسيدن مواد مخدر را بر عهده دارند ، اختصاص خواهد داد .

تمركز بيشتر بر روي حمايت نظامي در مقابله با موادمخدر . انگلستان با نيروهاي بين المللي كمك امنيت موسوم به آي.اس.اي.اف / ISAF / همكاري خواهد كرد تا در حداكثر كردن حمايت نظامي براي مقابله با مواد مخدر در چارچوب قوانين شركت داشتن كه از سوي ناتو معرفي شده اند ، كار بيشتري را در اين باره به ثمر رسانده باشد .

حمايت بيشتر از عدالت جزايي مربوط به مقابله با مواد مخدر . دادستان كل انگليس نيز مبلغ بيشتري معادل 2 ميليون پوند را اوايل امسال به اين مسئله اختصاص داد .

بهتر ريشه كردن مواد مخدر . لازم است تا در عملكرد آن دسته از نيروهاي افغانستان كه مسئول ريشه كن كردن مواد مخدر هستند ، پيشبرد و بهبودي ايجاد شود . انگلستان با امريكا در اين باره همكاري خواهد كرد تا اطمينان حاصل شود كه اين نيروها در سال 2008 بهتر عمل خواهند كرد .

گسترش و بسط ابتكار عمل مربوط به پاداش به عملكردهاي خوب به منظور فراهم آوردن مشوقي براي استانداران افغانستان تا ميزان كشت خشخاش را در استان هايشان كاهش دهند . مبلغي معادل 3 مميز 6 ميليون دلار نيز به اين مسئله اختصاص داده شده است .

آغاز مبارزه تبليغاتي گسترده دولت افغانستان براي اطلاع رساني و آگاه كردن كشاورزان كه از ماه اوت شروع مي شود و هدف از اجراي اين طرح اين است كه كشاورزان را متقاعد كنيم كه كشت خشخاش نداشته باشند .

 

بر گرفته از خبرگزاری فارس

 


August 12th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی